Synkrone samlinger

Kursene kan være fullt eller delvis digitale. Synkrone samlinger skjer med deltakerne tilstede eller på nett. I disse samlingene diskuterer og reflekterer vi sammen. 

Asynkrone samlinger

En stor del av undervisningsmaterialet er digitalt tilgjengelig i form av digitale foredrag, quiz, spørsmål og svar . Dette er læremateriell deltakerne bruker i egen takt, så mange ganger de vil og når det passer for dem. 

Tilbakemeldinger og oppgaver

En del av arbeidet i begge kurspakkene innebærer at deltakerne utarbeider dokumenter eller presentasjoner som presenteres i de synkrone samlingene. Det vil også være anledning til å samarbeide med dokumenter med kursledelsen 

tre alternative kurspakker

Bla deg ned her og les om de tre kurspakkene og læringsutbytte-beskrivelser for hver av dem. 

3 alternative kurspakker

Det er tre alternative kurspakker. Bla deg nedover eller velg under. 

Kurspakke 1

Kurs for deg som vil utvikle kompetanse til risikoreduksjon etter alvorlige pasienthendelser. Gjerne sammen med deltakere fra andre steder

Kurspakke 2

For deg som trenger egenrapport for en alvorlig pasienthendelse der du arbeider. Her må sentrale aktører hos deg delta. 

Kurspakke 3

For kvalitetsmedarbeidere sentralt plassert i virksomheter og saksbehandlere hos tilsynsmyndigheter som skal vurdere egenrapporter fra virksomheter etter   alvorlige pasienthendelser

Kurspakke 1

For studenter, helsepersonell, kvalitetsmedarbeidere og tilsynsmyndigheter. For deg som vil utvikle kompetanse til selv å lede eller vurdere kvalitetsforbedringsprosjekter der alvorlige pasienthendelsen benyttes til risikoreduksjon. 

Læringsutbyttebeskrivelse

Etter kurset skal deltakerne ha god forståelse av forventninger til å lære av alvorlige pasienthendelser og forskjellige modeller til å forstå alvorlige pasienthendelser. Videre vil deltakerne få en bred innføring i et verktøy som operasjonaliserer en epidemiologisk ulykkesforståelse der en hendelse utløser en revidering av risiko-styringen. Deltakerne vil så ved hjelp av virkelige eller oppdiktede hendelser utarbeide egenrapport som tilfredsstiller behovet for å lære etter alvorlige hendelser eller nesten-hendelser.

1. synkron samling. 3 timer

om innretting av kurset presentasjon av deltakere om alvorlige pasienthendelser Med åpne kort Forskrift om kvalitetforbedring og ledelse Hva er målet med kvalitetsarbeid etter alvorlige pasienthendelser Kursbok/hefte.

2. Asynkron undervisning. beregnet 3 -4 timer

Foredrag om ulykkesforståelse Måter å gjøre hendelses og årsaksanalyser og hva de peker mot Rotårsaksanalyse Hdir-metoden Accimap/fram Sommerfugldiagram: en operasjonalisering av epidemiologisk ulykkesforståelse. Risikoanalyse-hendelse-revidert risikoanalyse. En del av pdsa-sirkelen Innhenting av refleksjoner om kursheftet/boka. Innhenting av tema fra deltakerne (=Fare og Topphendelse)

3. Synkron samling. 3 timer

Oppsummering Refleksjoner om temaene som er foreslått og valg av hvilke vi skal bruke Work shop med trusler, konsekvenser, forebyggende og skadereduserende barrierer, Foredrag om degraderingsfaktorer Foredrag om opp-bygging av egenrapporten

4. Asynkron undervisning. Beregnet 3-4 timer

Foredrag om ulykkesforståelse Måter å gjøre hendelses og årsaksanalyser og hva de peker mot Rotårsaksanalyse Hdir-metoden Accimap/fram Sommerfugldiagram: en operasjonalisering av epidemiologisk ulykkesforståelse. Risikoanalyse-hendelse-revidert risikoanalyse. En del av pdsa-sirkelen Innhenting av refleksjoner om kursheftet/boka. Innhenting av tema fra deltakerne (=Fare og Topphendelse)

5. Synkron undervisning. Avh av antall deltakere. Antatt 3-4 timer.

Foredrag: Fra risikoanalyse via system-analyse, hendelses og årsaksanalyse til risiko-revisjon Foredrag om systemanalysen Foredrag om hendelses og årsaksanalysen Foredrag om endringer og oppfølging Oppgave: Skrive egenrapport og planlegge fremlegg på synkron samling

Varighet 

Varighet: Antatt totalt 18 timer, hvorav 3 synkrone samlinger på 3 timer hver.

Kurspakke 2. For virksomheter som har behov for egenrapport her og nå

Målgruppe: Team på arbeidsplassen Tverr-profesjonelt helsepersonell som er sentrale i området for hendelsen. Ledere/ kvalitetsmedarbeidere

Læringsutbyttebeskrivelse

Deltakerne i dette kurset kommer alle fra en virksomhet der det har oppstått behov for å utarbeide en egenrapport. Kurset baserer seg på en virkelig pasienthendelse og består i arbeid der egenrapport etter denne hendelsen utarbeides. Meningen er dels å utarbeide egenrapport, men også å at deltakerne selv vil bli satt i stand til å selvstendig kunne utarbeide egenrapport i virksomheten neste gang. Kursledelsen vil bistå og legge til rette i arbeidet med egenrapporten. Egenrapporten vil kunne være ferdigstilt i løpet av 3-4 uker etter at kurset bestilles forutsatt at deltakerne kan møte til samling og har tid til å arbeide med deler av materialet. .

1. Asynkron undervisning. beregnet tidsbruk 3 -4 timer

Hva er målet med kvalitetsarbeid etter alvorlige pasienthendelser Tilsyn og juss. Bakgrunnen for valg av metode Sommerfugldiagram: en operasjonalisering av epidemiologisk ulykkesforståelse. Risikoanalyse-hendelse-revidert risikoanalyse. En del av pdsa-sirkelen Innhenting av tema fra deltakerne (=Fare og Topphendelse) Kursbok/hefte.

2. Asynkron oppgave:

Kartlegge saksopplysninger: Systemanalyse, hendelsen etter oppgave fra kursledelse.

3. Synkron samling. 3-4 timer

presentasjon av deltakere presentasjon av den alvorlige pasienthendelsen Workshop med fastsatt fare/topphendelse: Risikoanalysen Kort om systemanalyse Gjennomgang av mal for egenrapport

4. Asynkron undervisning. 3 timer

Foredrag om oppgave: Skrive egenrapporten etter mal. og planlegge fremlegg på synkron samling

5. Synkron samling 1-2 timer.

Gjennomgang og ferdigstilling av egenrapporten

Varighet

Varighet 13 timer Nødvendige deltakere: Helsepersonell som er sentrale i området for hendelsen. Relevante profesjoner. Ledere 

Kurspakke 3. Om å vurdere egenrapporter

Målgruppe: Kvalitetsmedarbeidere i virksomheter som gir helse og omsorgstjenester og saksbehandlere i tilsynsmyndigheter. 

Læringsutbyttebeskrivelse

Kursdeltakerne vil tilegne seg kunnskap om alternative modeller for å forstå alvorlige pasienthendelser og hvordan modellen man legger til grunn påvirker fokus for kvalitetsarbeidet/ risikoreduksjon etter hendelsen. Videre hvilke lovkrav som gjelder arbeid med risiko-forståelse og risikoreduksjon.  Diskusjon om kriterier som øker sannsynligheten for at nødvendig endring skjer- og hvordan samarbeid tidlig og før egenrapporten om å benytte epidemiologisk tilnærming der risikoreduksjon etter alvorlige pasienthendelser skjer ved at virksomheten utfordres til å revidere risikoforståelse og risikohåndtering knyttet til tema bredere enn enkelt-hendelsen. 

1. Asynkron undervisning 3 timer

E-foredrag om narrativer og modeller for forståelse av alvorlige pasienthendelser.  Forventninger til kvalitetsarbeid etter alvorlige pasienthendelser.  Deling av erfaringer, oppfatninger.  Invitasjon til å utarbeide presentasjon av en case der egenrapporten antas å ha vært vellykket- og en der det kanskje ikke har vært så vellykket. 

2. Synkron samling. 3 timer 

Kort gjennomgang av og refleksjon rundt -  stoff dekket i asynkron undervisning. Presentasjon av deltakerne og caser. 

3. Asynkron undervisning 3 timer + noe egenstudier

Undervisning om risikoreduksjon etter alvorlige pasienthendelser utført med risikoanalyse, situasjonsanalyse, hendelsesanalyse og årsaksanalyse.  Egenaktivitet: Lese utvalgte kapitler fra kurslitteratur og planlegge presentasjon av refleksjoner omkring dette. 

4. Synkron samling 3 timer

Refleksjoner om "Sikkerhet på en ny måte" i forhold til ordinær tilsynsmetode. Diskusjon om sukksesskriterier for en vellykket risikoreduksjon etter alvorlig pasienthendelse.  Foredrag fra virksomheter som har benyttet metoden med risiko-revisjon i tilsynssak initiert fra Statens helsetilsyn.