Kursene kan være fullt eller delvis digitale. Synkrone samlinger skjer med deltakerne tilstede eller på nett. I disse samlingene diskuterer og reflekterer vi sammen.
En stor del av undervisningsmaterialet er digitalt tilgjengelig i form av digitale foredrag, quiz, spørsmål og svar . Dette er læremateriell deltakerne bruker i egen takt, så mange ganger de vil og når det passer for dem.
En del av arbeidet i begge kurspakkene innebærer at deltakerne utarbeider dokumenter eller presentasjoner som presenteres i de synkrone samlingene. Det vil også være anledning til å samarbeide med dokumenter med kursledelsen
Bla deg ned her og les om de tre kurspakkene og læringsutbytte-beskrivelser for hver av dem.
Det er tre alternative kurspakker. Bla deg nedover eller velg under.
Kurs for deg som vil utvikle kompetanse til risikoreduksjon etter alvorlige pasienthendelser. Gjerne sammen med deltakere fra andre steder
For deg som trenger egenrapport for en alvorlig pasienthendelse der du arbeider. Her må sentrale aktører hos deg delta.
For kvalitetsmedarbeidere sentralt plassert i virksomheter og saksbehandlere hos tilsynsmyndigheter som skal vurdere egenrapporter fra virksomheter etter alvorlige pasienthendelser
For studenter, helsepersonell, kvalitetsmedarbeidere og tilsynsmyndigheter. For deg som vil utvikle kompetanse til selv å lede eller vurdere kvalitetsforbedringsprosjekter der alvorlige pasienthendelsen benyttes til risikoreduksjon.
Læringsutbyttebeskrivelse
Etter kurset skal deltakerne ha god forståelse av forventninger til å lære av alvorlige pasienthendelser og forskjellige modeller til å forstå alvorlige pasienthendelser. Videre vil deltakerne få en bred innføring i et verktøy som operasjonaliserer en epidemiologisk ulykkesforståelse der en hendelse utløser en revidering av risiko-styringen. Deltakerne vil så ved hjelp av virkelige eller oppdiktede hendelser utarbeide egenrapport som tilfredsstiller behovet for å lære etter alvorlige hendelser eller nesten-hendelser.
1. synkron samling. 3 timer
om innretting av kurset presentasjon av deltakere om alvorlige pasienthendelser Med åpne kort Forskrift om kvalitetforbedring og ledelse Hva er målet med kvalitetsarbeid etter alvorlige pasienthendelser Kursbok/hefte.
2. Asynkron undervisning. beregnet 3 -4 timer
Foredrag om ulykkesforståelse Måter å gjøre hendelses og årsaksanalyser og hva de peker mot Rotårsaksanalyse Hdir-metoden Accimap/fram Sommerfugldiagram: en operasjonalisering av epidemiologisk ulykkesforståelse. Risikoanalyse-hendelse-revidert risikoanalyse. En del av pdsa-sirkelen Innhenting av refleksjoner om kursheftet/boka. Innhenting av tema fra deltakerne (=Fare og Topphendelse)
3. Synkron samling. 3 timer
Oppsummering Refleksjoner om temaene som er foreslått og valg av hvilke vi skal bruke Work shop med trusler, konsekvenser, forebyggende og skadereduserende barrierer, Foredrag om degraderingsfaktorer Foredrag om opp-bygging av egenrapporten
4. Asynkron undervisning. Beregnet 3-4 timer
Foredrag om ulykkesforståelse Måter å gjøre hendelses og årsaksanalyser og hva de peker mot Rotårsaksanalyse Hdir-metoden Accimap/fram Sommerfugldiagram: en operasjonalisering av epidemiologisk ulykkesforståelse. Risikoanalyse-hendelse-revidert risikoanalyse. En del av pdsa-sirkelen Innhenting av refleksjoner om kursheftet/boka. Innhenting av tema fra deltakerne (=Fare og Topphendelse)
5. Synkron undervisning. Avh av antall deltakere. Antatt 3-4 timer.
Foredrag: Fra risikoanalyse via system-analyse, hendelses og årsaksanalyse til risiko-revisjon Foredrag om systemanalysen Foredrag om hendelses og årsaksanalysen Foredrag om endringer og oppfølging Oppgave: Skrive egenrapport og planlegge fremlegg på synkron samling
Målgruppe: Team på arbeidsplassen Tverr-profesjonelt helsepersonell som er sentrale i området for hendelsen. Ledere/ kvalitetsmedarbeidere
Læringsutbyttebeskrivelse
Deltakerne i dette kurset kommer alle fra en virksomhet der det har oppstått behov for å utarbeide en egenrapport. Kurset baserer seg på en virkelig pasienthendelse og består i arbeid der egenrapport etter denne hendelsen utarbeides. Meningen er dels å utarbeide egenrapport, men også å at deltakerne selv vil bli satt i stand til å selvstendig kunne utarbeide egenrapport i virksomheten neste gang. Kursledelsen vil bistå og legge til rette i arbeidet med egenrapporten. Egenrapporten vil kunne være ferdigstilt i løpet av 3-4 uker etter at kurset bestilles forutsatt at deltakerne kan møte til samling og har tid til å arbeide med deler av materialet. .
1. Asynkron undervisning. beregnet tidsbruk 3 -4 timer
Hva er målet med kvalitetsarbeid etter alvorlige pasienthendelser Tilsyn og juss. Bakgrunnen for valg av metode Sommerfugldiagram: en operasjonalisering av epidemiologisk ulykkesforståelse. Risikoanalyse-hendelse-revidert risikoanalyse. En del av pdsa-sirkelen Innhenting av tema fra deltakerne (=Fare og Topphendelse) Kursbok/hefte.
2. Asynkron oppgave:
Kartlegge saksopplysninger: Systemanalyse, hendelsen etter oppgave fra kursledelse.
3. Synkron samling. 3-4 timer
presentasjon av deltakere presentasjon av den alvorlige pasienthendelsen Workshop med fastsatt fare/topphendelse: Risikoanalysen Kort om systemanalyse Gjennomgang av mal for egenrapport
4. Asynkron undervisning. 3 timer
Foredrag om oppgave: Skrive egenrapporten etter mal. og planlegge fremlegg på synkron samling
5. Synkron samling 1-2 timer.
Gjennomgang og ferdigstilling av egenrapporten
Varighet
Varighet 13 timer Nødvendige deltakere: Helsepersonell som er sentrale i området for hendelsen. Relevante profesjoner. Ledere
Målgruppe: Kvalitetsmedarbeidere i virksomheter som gir helse og omsorgstjenester og saksbehandlere i tilsynsmyndigheter.
Læringsutbyttebeskrivelse
Kursdeltakerne vil tilegne seg kunnskap om alternative modeller for å forstå alvorlige pasienthendelser og hvordan modellen man legger til grunn påvirker fokus for kvalitetsarbeidet/ risikoreduksjon etter hendelsen. Videre hvilke lovkrav som gjelder arbeid med risiko-forståelse og risikoreduksjon. Diskusjon om kriterier som øker sannsynligheten for at nødvendig endring skjer- og hvordan samarbeid tidlig og før egenrapporten om å benytte epidemiologisk tilnærming der risikoreduksjon etter alvorlige pasienthendelser skjer ved at virksomheten utfordres til å revidere risikoforståelse og risikohåndtering knyttet til tema bredere enn enkelt-hendelsen.
1. Asynkron undervisning 3 timer
E-foredrag om narrativer og modeller for forståelse av alvorlige pasienthendelser. Forventninger til kvalitetsarbeid etter alvorlige pasienthendelser. Deling av erfaringer, oppfatninger. Invitasjon til å utarbeide presentasjon av en case der egenrapporten antas å ha vært vellykket- og en der det kanskje ikke har vært så vellykket.
2. Synkron samling. 3 timer
Kort gjennomgang av og refleksjon rundt - stoff dekket i asynkron undervisning. Presentasjon av deltakerne og caser.
3. Asynkron undervisning 3 timer + noe egenstudier
Undervisning om risikoreduksjon etter alvorlige pasienthendelser utført med risikoanalyse, situasjonsanalyse, hendelsesanalyse og årsaksanalyse. Egenaktivitet: Lese utvalgte kapitler fra kurslitteratur og planlegge presentasjon av refleksjoner omkring dette.
4. Synkron samling 3 timer
Refleksjoner om "Sikkerhet på en ny måte" i forhold til ordinær tilsynsmetode. Diskusjon om sukksesskriterier for en vellykket risikoreduksjon etter alvorlig pasienthendelse. Foredrag fra virksomheter som har benyttet metoden med risiko-revisjon i tilsynssak initiert fra Statens helsetilsyn.