Pårørende og pasienter må involveres i arbeidet for å redusere risiko for senere pasienter.  Det er også nødvendig for å redusere konsekvensene for de skadelidte. 

Selv om helsetjenestene i Norge er av høy kvalitet, skjer det dessverre mange uønskede hendelser årlig med alvorlige konsekvenser. Risikoreduksjon.no bidrar til at helsepersonell og institusjoner lærer av slike hendelser for å redusere risikoen for fremtidige pasienter. Men det er også viktig å redusere konsekvensene for pasienter og pårørende når det er mulig.  Effektive metoder og verktøy brukes for å redusere risiko for de skadelidte og for senere pasienter.

For  pasienter og pårørende, er det viktig å få forklaring og unnskyldning fra helsepersonell og ledelse der hendelsen oppstod. Det er positivt at tiltak blir gjort for å lære av hendelsen. Noen ganger kan pasienter ha rett på erstatning, og helsepersonell skal gi informasjon om dette. Pasient- og brukerombudene kan også hjelpe. Erstatning kan søkes via NPE.NO.  Pasienter og pårørende bør involveres i kvalitetsarbeidet etter alvorlige pasienthendelser. Involvering, ivaretakelse og erstatningsordninger er viktige faktorer for å redusere alvorlige konsekvenser og viktige bidrag til å redusere risiko for senere pasienter .  Pasienter har rett på erstatning dersom svikt i behandlingen har medført varige skader eller store utgifter. Erstatning er en viktig del av arbeidet for å redusere konsekvenser av alvorlige pasienthendelser. 

Risikoreduksjon og skadebegrensning

Redusere risiko for liknende hendelser

Alvorlige pasienthendelser skal utløse kvalitetsarbeid for å lære av hendelsen. Det vil si at risiko for denne typen hendelser skal reduseres der det er nødvendig og mulig. Risikoreduksjon.no kan bidra med verktøy og opplæring i en metode for å oppnå dette

Begrense konsekvensene for de skadelidte

Selv etter at det har oppstått alvorlige konsekvenser er det nødvendig å redusere konsekvenser for de skadelidte. Det kan skje ved at de involveres og at de tilstås erstatning dersom de har krav på det

Hva med tilsynsmyndighetene ?

Tilsynsmyndighetene skal ha informasjon om hendelser som medfører dødsfall eller svært alvorlig skade på pasienter.  Pårørende kan varsle om hendelsen, og virksomheten der hendelsen skjedde har plikt til å varsle om hendelsen. Formålet med tilsyn er å bidra til pasientsikkerhet og kvalitet, men også å bidra til at befolkningen har tillit til helse og omsorgstjenestene.  

Varsel om dødsfall og svært alvorlig skade til tilsyns-myndighetene

Pasienter og pårørende kan varsle via HelseNorge.no.  Virksomheter som er involvert i hendelsen skal varsle via Melde.no. Tilsynsmyndighetene vil ofte be om en egenrapport fra virksomheten der den alvorlige pasienthendelsen skjedde. Kursene du finner her har som mål å bidra til at slike egenrapporter virkelig representerer læring og endring der det er nødvendig. Involvering av pårørende er helt nødvendig for at det skal oppnås. 

Søke erstatning

Staten har en egen ordning som gir erstatning til skadelidte som har krav på det.  Søknad om erstatning sendes til Norsk Pasientskadeerstatning (NPE.NO) . Dersom NPE gir avslag kan saken ankes til Pasientskadenemnda. Dersom kravet avslås her er det mulig å ta saken til retten.  Pasientombudene kan bistå med informasjon om ordningene 

Juridisk bistand

I noen tilfeller finner pasienter og pårørende det nødvendig å få bistand av advokat i erstatningssaker. Det er flere advokatfirmaer som har særlig kompetanse i erstatningssaker for skadelidte. Eksempler er Roander&Co og Ness Lundin