Interaktivt foredrag
Om målet er å redusere risiko for alvorlige pasienthendelser: Er det mest effektivt å lete etter- og si fra om risiko eller å ha null-visjon for feil og avvik?Om å komme "left of bang; neste gang "
Her kan du se utvalgte foredrag om kvalitetsforbedring etter alvorlige hendelser i helse og omsorgstjenestene.
Analysene må ha en hensikt, skal eies av klinikerne i samarbeid med ledelsen og evt fasilitert av kvalitetsavdelingen, være rettferdige, etterettelige og være enkle å gjennomføre..
"Anestesirelaterte avvik; Hvor feiler vi- og hvordan varsler vi?"
Mange finner det komplisert å gjøre kvalitetsforbedring etter alvorlige hendelser som rammer pasienter. Det er ofte krevende å få ledelse, kvalitetsmedarbeidere, klinikere og tilsynsaktører til å snakke samme språk, og av og til ender arbeidet opp med rapporter som ikke resulterer i endring av risiko.
Risiko
All helse og omsorgstjeneste innebærer risiko for pasienten. Risiko for komplikasjoner og uønskede konsekvenser er høyere for pasienter som er syke. Og det skjer oftere i virksomheter som behandler de sykeste pasientene
Risikoforståelse FØR hendelsen
Før hendelsen har alle virksomheter en oppfatning av risiko og hvilke risikoreduserende tiltak som er nødvendige og rimelige.
Revidere risikoforståelse etter hendelsen
Om det oppstår en hendelse er det i seg selv en grunn til å revurdere om tiltak for å redusere risiko for uønskede hendelser bør endres/styrkes.
Uønskede hendelser
Alle som gir helse og omsorgstjenester opplever situasjoner og hendelser som ikke er helt slik det var planlagt. Oftest oppdager, oppfatter og tolker helsepersonell at pasienten nå er utsatt for høyere risiko- og iverksetter tiltak for å avverge eller redusere konsekvenser for pasienten.
Tilpassing/ motstandskraft
Kvalitetsarbeid innebærer å identifisere trusler som bidrar til at det oppstår uønskede situasjoner, finne enkle, målbare tiltak som reduserer risiko for at slike situasjoner oppstår OG finne enkle målbare tiltak som avverger eller reduserer konsekvensene dersom de likevel skulle oppstå. Dette er motstandskraft / resilience. Og skjer både i de enkelte pasientsituasjonene OG i større skala i virksomheten.
Peke på hvorfor det går bra
Sett i forhold til antall pasientkontakter er det liten risiko for at en pasient utsettes for alvorlige konsekvenser av uønskede hendelser. Og ofte hindres uønskede hendelser eller konsekvensene av dem av at det er mange helter blandt helsepersonell og at pasienten og involvert helsepersonell rett og slett har flaks. Ved å undersøke hvorfor det går bra- selv i situasjoner der det er ekstra krevende- blir det enklere å lære av hendelser og nesten-hendelser.
-og hva som sannsynligvis ikke fungerer
IKKE let etter (rot)-årsaker for en hendelse ! Kvalitetsarbeid etter hendelser er BARE nyttig ved at en hendelse kan være et signal på at risiko er være høyere enn det du aksepterer
Når virksomheten beslutter å følge opp en alvorlig hendelse med kvalitetsforbedring og rapport utarbeides det tema- dvs hvilket risiko-område hendelsen er utløst i. TIDSBRUK <1 uke
Det avholdes work-shop der fagfolk og ledelse sammen utarbeider risikoanalysen for temaet. Analysen beskriver hvilke tiltak man mener bør være på plass for å redusere risiko for hendelser av denne typen. TIDSBRUK 3-6 timer
Rapporten om kvalitetsarbeidet utformes. Den inneholder 1. tema for analysen 2: hvilke tiltak ledelsen mener bør være på plass for å unngå en situasjon med økt risiko og for å redusere skadeomfang om det likevel oppstår. 3: Om hendelsen medfører kunnskap om behov for nye risiko/skadereduserende tiltak eller om de som var planlagt må sikres bedre. 4: planer for nye tiltak og oppfølging
Enkeltforedrag egner seg for studenter i helsefag både på bachelor og maternivå. Det egner seg også som innslag i fagdag ved virksomheter som gir helse og omsorgstjenester,
Om målet er å redusere risiko for alvorlige pasienthendelser: Er det mest effektivt å lete etter- og si fra om risiko eller å ha null-visjon for feil og avvik?Om å komme "left of bang; neste gang "
Pasientskader, pasientsikkerhget og prosedyrer ved uønskede pasienthendelser. 2-3 timers foredrag med bruk av interaktive verktøy
Som illustrerer hendelser i helse og omsorgstjenestene. Og som utfordrer den vanlige måten å tenke på: At man må finne (rot)-årsaken og undersøke om kvaliteten er blitt bedre etterpå..